Iskolaérettség
MI IS ISKOLÁBA KÉSZÜLÜNK
Az iskolaérettség kritériumai
Testi adottságok, testi fejlettség:
A gyermeknek megfelelő testi fejlettséggel kell rendelkezni az iskolakezdéshez azért, hogy az iskolában tapasztalható megnövekedett fizikai és mentális kihívásokkal gond nélkül szembe tudjon nézni.
Jól működő érzékszervek:
A megfelelően működő érzékszervek alapvető fontosságúak ahhoz, hogy a gyermek a korának megfelelően tudjon fejlődni. Az iskolában az olvasás és írás megtanulásához alapvető fontosságú, hogy a látásunk és a hallásunk jól működjön. Sok esetben tapasztalható, hogy egy-egy viselkedési vagy tanulási nehézségekkel küzdő gyermeknél egy szemészeti, vagy egy hallásával kapcsolatos probléma áll a háttérben. EZÉRT NAGYON FONTOSAK FOLYAMATOS ÉS RENDSZERES SZŰRŐVIZSGÁLATOK. Ha már egy kis gyanújel is felmerül a szülőben, hogy valami problémát okoz a gyermekének, azonnal érdemes a gyermeket kivizsgálni.
Gestalt látás
Az olvasáshoz feltétlenül szükséges képesség, ettől függ, hogy a gyermek képes-e a részeket egészként értelmezni. A későbbiekben, ha összeolvasási nehézséget tapasztalunk és a gyermek nehezen olvassa ki a szavakat, a problémát akár ez is okozhatja.
Alak-háttér megkülönböztetés
Ahhoz, hogy a gyermek az információk tengeréből a számára fontos pontokat ki tudja szűrni, az alak háttér megkülönböztetésének képessége szükséges. Ennek hiánya okozhatja azt, hogy a gyermek nem tud koncentrálni, hogy figyelme szétszórt, minden eltereli a gondolatait.
Szín, forma, alak állandósság
Olvasáshoz és betűfelismeréshez szükséges képesség. Fejletlensége okozza, hogy a gyermek nem tudja megkülönböztetni a kis és a nagybetűket, nem tud nyomtatott írásról írottra átfordítani szavakat, betűtévesztő lesz, vagy nem tud helyesen írni. Nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a gyermek felismerje az azonosságot, mely a betűk megtanulásához szükséges. Ez teszi lehetővé, hogy a szövegkörnyezetből be tudja azonosítani a különböző betűket, ezáltal folyékonyan olvasson.
Auditív figyelem
Ha a hallás rendben van, a gyermek képes az egyes hangokat elkülöníteni, beszédészlelése megfelelő lesz, ezáltal megérti és kódolni tudja a hallott információkat, melyek egész nap érik őt.
Analizálás-szintetizálás
Előfeltétele az olvasás és írás megtanulásának. Azt jelenti, képes-e a gyermek a szavakat hangokra bontva, majd hangokból új szavakat alkotni. Ennek hiányában fennállhat a nehézkes olvasás és a helytelen írás.
2. Finommozgások és nagymozgások
A mozgás legalább olyan fontos az iskolaérettség szempontjából, ha nem fontosabb, mint az érzékszervek egészséges és jó működése. Fontos az elemi mozgásminták (nagymozgások) összerendezettsége, a mozgáskoordináció, hogy a gyermek mozdulatai folyamatosak, előre tervezettek, és jól kivitelezettek legyenek.
A finommozgások megléte és praktikus használata szintén fontos feltétel az iskolában való jó teljesítőképességhez. A vállövnek, a könyököknek, a csuklóknak, ujjaknak mozgékonynak, függetlennek kell lenniük. A szem-kéz koordinációnak jól kell működnie.
Fontos a keresztcsatornák szerepe is, hiszen a gyermek ezek segítségével tudja egymástól függetlenül mozgatni a végtagjait. Ha nem történik meg a függetlenedés, a gyermek nem fog tudni csak a „kezével” írni, bele fogja vinni az egész testét az írás mozdulatába, az idegrendszere fölöslegesen többször annyit fog dolgozni, mint az valójában tenné, ezzel terhelve a gyermeket nap, mint nap.
3. Téri tájékozódás és dominancia
A térirányok felismerése síkban és térben elengedhetetlen feltétele az olvasás és az írás megtanulásának. Fontos a sorrend, mind fogalom megismerésében, illetve abban hogy az irányok ismeretével bármikor képes legyen gyors és hirtelen irányváltoztatásokra.
Fontos hogy az iskolába kerülő gyermeknél már kialakult kezességről beszélhessünk (jobb vagy bal kezes). A dominancia ki nem alakulása súlyos következményekhez vezethet. Beszédzavarokhoz, gyenge beszédhalláshoz, olvasási, számolási, írási nehézségekhez. Játék:
4. Beszéd
A beszéd a legfontosabb kommunikációs eszközünk, így iskolakezdésre minden gyermeknek kifejezően, összefüggően, és grammatikailag helyesen kell beszélnie. A szabad beszéd mellett fontos hogy párbeszédet tudjon folytatni másokkal, illetve az is hogy több összefüggő mondatban egy látott képről mesélni tudjon.
5. Feladattudat, kudarctűrés
A nagycsoport végére minden gyermekben kialakul a feladattudat, ami azt jelenti, tudja, hogy az óvodában, otthon vagy a nagyszülőknél is elvárnak tőle bizonyos dolgokat, ami az ő feladata, neki kell elvégeznie. Ez nagyon fontos, hisz az iskolában feladathelyzetből feladathelyzetbe kerül, ahol állandóan teljesítenie kell.
Sok sikert kívánunk minden gyermeknek és szülőnek az iskolakezdéshez!
Játék ötletek: